Astazi voi incepe o serie de postari pe un subiect care ma "tzine treaz" de multa vreme - Formula 1. "Contaminat" pe vremea cind Nikki Lauda facea furori cishtigind multe curse in monopostul Ferrari, am crescut admirindu-i pe rind pe Piquet, Senna, Mansell, Schumacher, Hakkinnen sau Coulthard, oprindu-ma astazi la mai tinerii Vettel, Alonso, Massa , Raikkonnen, Kubica sau Hamilton.
Nu cred ca este nimic mai spectaculos in lumea sportului shi a showbiz-ului de astazi, decit o cursa de F1 pe unul dintre faimoasele circuite raspindite pe toate continentele. Uitindu-te inapoi cu numai citziva ani, potzi ushor remarca uriashul progres al constructorilor ce participa la competitzie, in materie de tehnologie, dar shi de materialul uman implicat. Echipele se concentreaza diferit asupra tacticilor adoptate, regulamentele aduc elemente noi ce provoaca la limita creativitatea noilor generatzii de ingineri, iar Formula 1 da ocol planetei de la Melbourne la Abu Dhabi, inapoi la Kuala Lumpur shi de acolo la Shanghai sau Monte Carlo. Din pacate continentul nord american a fost temporar (sper) scos de pe harta competitziei, Canada pierzind marele premiu de la Montreal in favoarea arabilor din Abu Dhabi. De ceva timp se afla in discutzii organizarea unui mare premiu in Las Vegas, dar inca nu este nimic precis pentru ca o astfel de competitzie costa enorm, efort financiar pe care capitala statului Nevada nu este pregatita sa il suporte. In plus shi francezii au pierdut organizarea unui Grand Prix, calendarul reducindu-shi numarul de etape de la 18 (cite au fost in 2008) la 17 anul acesta.
Dar nu despre asta am vrut sa scriu astazi. In ultimele saptamini, echipele participante au inceput testele cu noile mashini construite conform noilor regulamente, iar ultimele rezultate arata ca F.I.A. a avut din nou dreptate. Cei interesatzi shtiu ca in ultimele sezoane, o serie de modificari ale regulilor de concurs au involburat lumea automobilismului dar shi a presei de specialitate. Pina la urma insa, neavind ce face, adevaratzii profesionishti s-au adaptat repede shi au profitat de incetineala adversarilor. Asta se va intimpla shi anul acesta cind modificarile sint fara precedent in istoria Formulei 1.
In primul rind KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) va putea stoca energie provenita in timpul frinarilor, dind posibilitatea pilotului sa o refoloseasca la alegere. Denumit "push to pass", procedeul poate fi folosit de exemplu la accelerarea dupa un viraj sau in linie dreapta pentru a depashi un adversar. KERS este parte din planul initziat de Max Mosley pentru a aduce tehnologia F1 mai aproape de ceea ce inseamna constructzia de mashini de serie. Din pacate insa, sezonul acesta KERS va fi numai o optziune pentru constructori, proiectul dind mult de furca proiectantzilor, nevoitzi sa comprime o multzime de alte sisteme sub capota mashinilor de Formula 1 shi asha destul de reduse ca dimensiuni. Reprezentantzii Ferrari deja au declarat ca sint curioshi intii sa vada citzi vor folosi KERS anul acesta, adaugind ca initziativa costa mult mai mult decit se ashtaptasera.
Alta schimbare semnificativa in acest an este refolosirea cauciucurilor "slick", interzise in 1998 dar reacceptate in 2009 pentru creshterea stabilitatzii shi securitatzii de rulare. Slick-urile sint cauciucuri plate care maresc aderentza cu asfaltul, ceea ce face ca monopusturile sa poata frina mai rapid. Deasemenea, astfel de pneuri maresc transferul de putere imbunatatzind acceleratzia shi ,de ce nu, facind posibile mai multe depashiri in timpul unei curse.
Dar cel mai mult s-a schimbat aerodinamica. Toate "aripioarele" sau "shurubelele" menite sa mareasca aderentza la sol au disparut in totalitate. Mashinile ajunsesera atit de inzorzonate incit orice mic defect al "carapacei" de fibra de carbon putea incetini semnificativ orice pilot aflat in lupta pentru podium. Ceea ce a ramas este redus shi proportzionat sa echilibreze puterea motoarelor. Eleronul spate este cu mult mai mic shi arata ridicol in comparatzie cu ce eram obishnuitzi. In fatza mashinii aripa este mai lata shi mai simpla, dar concluzia este ca, probabil ce s-a cishtigat prin reacceptarea slick-urilor s-a pierdut la caroserie.
De exemplu, McLarenul Mercedes MP4-24 in care Lewis Hamilton ishi va apara titlul, este bine echilibrat, arata "periculos" shi lasat pe mina campionului mondial va produce multe "victime" in lunile care urmeaza.
Apoi BMWF1.09 este simplu, incorporeaza KERS shi il va pune pe Robert Kubica pe pozitzia de a lupta de la egal la egal cu Ferrari, McLaren sau Renault.
Shi ultimul exemplu este Renault-ul R29 a carui principala caracteristica este aripa de rechin pe eleronul fatza, chiar sub botul mashinii, menita sa micshoreze frecarea cu aerul.
Poate cele mai nefericite shtiri ale anului au venit de la echipa Honda, ai carei pilotzi Jenson Button shi Rubens Barrichelo, probabil ca nu vor concura anul acesta din cauza problemelor financiare cu care se confrunta constructorul japonez.
1 comment:
@ manusha - Hakkinen a avut nenorocul sa fie acceashi generatzie cu Schumacher....spectacolul a avut de cishtigat, dar Mikka a tras din greu sa se bata de la egal la egal cu Schumi. E greu de spus care a fost mai tare.....daca ne luam dupa statistica e Schumacher, daca ne gindim ca mai toata lumea din F1 il shtia pe german ca facea tot felul de trick-uri ca sa cishtige....nu mai shtiu....Un lucru e sigur....Schumacher a "echilibrat" mashinile Ferrari, care la momentul cind a fost angajat nu mergeau prea bine.
Hakkinen a avut accidentul ala cind era sa ishi rupa gitul shi orice s-ar spune, dupa ce dai cu ea in copaci te cam shochezi un pic....Eu zic ca amindoi au fost pilotzi de exceptzie, s-au respectat ca adevaratzi profesionishti shi a fost mare minune sa ii vedem pe amindoi concurind roata la roata.....
Post a Comment